Stedelijk Dalton Lyceum | onze school

Onze school

DOCUMENTEN

Meer weten over onze school?
Klik hier en ontdek al onze informatie

DOCUMENTEN

Schoolgids VMBO

Informatie over vmbo

Schoolgids MAVO & HAVO

Informatie over mavo & havo

Schoolgids VWO

Informatie over vwo

Schoolgids ISK

Informatie over isk

Jaarstukken 2022

Jaarrekening en toelichting

Schoolplan 2021/2025

Het beleid van onze school

Missie
Wij zijn het Stedelijk Dalton Lyceum (SDL), een openbare middelbare daltonschool voor vmbo, mavo, havo en vwo in de regio Drechtsteden. Bij ons is iedereen welkom en samen ontdekken we de wereld om ons heen. Hier leer je om alles uit jezelf te halen. Daarom is ons uitgangspunt: zoals jij is er maar één.

Ons onderwijs is van hoge kwaliteit, vernieuwend en voor iedereen. Op elke locatie werken we volgens onze Daltonwaarden. Hierdoor leer jij plannen, keuzes maken, samenwerken en nadenken over dingen die je doet. En dat in een gezellige en vertrouwde omgeving. Het resultaat: elk jaar weer behalen veel leerlingen een diploma dat bij hen past.

We blijven in ontwikkeling, zodat ons brede onderwijsaanbod past bij jou. Bij ons haal je meer dan alleen je diploma. Jij krijgt de ruimte om jouw talenten te ontdekken. Of je nu interesse hebt in sport, cultuur en wetenschap, tweetalig onderwijs wilt volgen of dat je wilt leren door te doen. Zo bereiden we je optimaal voor op een vervolgopleiding en sta je stevig in de maatschappij.

Openbare school: waar verhalen samenkomen

Het SDL is een openbare school. Als openbare school is het SDL een ontmoetingsplaats waar je nieuwe verhalen leert kennen en jouw eigen verhaal verder ontwikkelt, in relatie met anderen. We noemen dit actieve pluriformiteit. Op het SDL is iedereen dan ook welkom.

‘Verhalen’ moet daarbij breed geïnterpreteerd worden: verhalen van jezelf en van klasgenoten, maar ook verhalen uit boeken, films, songteksten of gedichten, verhalen van de conciërge, verhalen van leraren, verhalen van ouders/verzorgers, verhalen van mensen uit de buurt, het verhaal van het museum dat je met school bezoekt of verhalen uit het wereldnieuws. Door nieuwe verhalen te leren kennen - die soms misschien ‘schuren’ met jouw eigen verhaal – kun je je eigen levensverhaal aanscherpen, verrijken of bijstellen. Vanuit gelijkwaardigheid en vanuit vrijheid, ontmoet je al die nieuwe verhalen en ontmoet je ‘de ander’. Het SDL belichaamt zo de drie principes van het openbaar onderwijs: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting.

Lees hier meer over openbaar onderwijs en wat dit betekent voor de dagelijkse schoolpraktijk.

Organisatie
Het Stedelijk Dalton Lyceum is een algemeen toegankelijke openbare scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs in Dordrecht. Ons onderwijs wordt gegeven op drie locaties in de leerrichtingen vmbo, mavo/havo en vwo. Daarnaast verzorgen we de Eerste Opvang van Anderstaligen (EOA) op de locatie ISK.

​

De school wordt bestuurd door de Stichting voor Openbaar Onderwijs in Dordrecht. Vanaf augustus 2012 heeft de Stichting voor Openbaar Onderwijs in Dordrecht een Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht heeft een voorzitter van het College van Bestuur benoemd. De voorzitter van het College van Bestuur is dhr. R.M. Bijeman.

Kijk voor meer informatie over onze organisatie in het schoolplan.