Nieuws

Algemeen
Opleiding
Sport
Cultuur
Excursies
DaltonPlus: tweejarige brugklas op de KTW

Tweejarige brugperiode en intensieve begeleiding is noodzakelijk om het best haalbare uit leerlingen te halen

13 februari 2020
Opleiding

Op de locatie Kapteynweg (KTW) van het Stedelijk Dalton Lyceum is de tweejarige brugperiode verder verfijnd.
De Kapteynweg heeft sterk ingezet op een strakke begeleiding om zo - in twee jaar tijd - het beste uit de leerling te halen. Teamleider Jeroen Koppelaar: “Leerlingen zijn allemaal verschillend en ontwikkelen zich allemaal anders. Wat wij zien is dat als we leerlingen veel persoonlijke begeleiding geven en ze daarnaast apart begeleiden in hoe ze dingen moeten aanpakken, de resultaten van leerlingen beter worden. Daarnaast leren we ze skills waarmee ze in de bovenbouw en bij vervolgopleidingen beter toegerust zijn voor succes daar. Omdat we met mavo/havo- en havo/vwo-dakpanklassen werken, kunnen we zo gemakkelijk in twee jaar tijd schakelen tussen deze niveaus”.

Het onderbouwteam heeft niet zomaar iets ontwikkeld. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke ontwikkelingen zoals die van internationale wetenschapper Michael Fullan en publicaties van Benedict Carey.

De persoonlijke begeleiding van leerlingen is in DaltonPlus, waar de school nu 12 weken geleden mee is begonnen, enorm geïntensiveerd. Leerlingen starten elke ochtend met een startmoment waarin de mentor de planning van de dag doorneemt. Er is dagelijks veel aandacht voor plannen en er wordt ook gekeken naar de opdrachten die een leerling heeft gemaakt. In de startmomenten wordt ook aandacht besteed aan sociaal-emotionele vaardigheden en klassenvorming. Daarnaast hebben leerlingen persoonlijke coachgesprekken over de vorderingen. Deze vinden ongeveer elke 3 weken plaats. Bovendien zijn er vaardigheidsblokken, waarin structureel door experts geleerd wordt hoe je zaken als samenvatten, het uitrekenen van zaken, maar ook woordjes leren het beste kunt aanpakken. Leerlingen maken na een basistraining over deze vaardigheden zelf een keuze voor verdieping die past bij hun ontwikkeling. Natuurlijk gecoacht door hun mentor.

Na een helder instructiemoment, gaan de leerlingen in Daltonblokken aan het werk waarbij ze begeleid worden door hun vakdocenten. Waar dat nodig is, kan de docent extra uitleg (verlengde instructie) of begeleiding geven. Doordat het huiswerk op school onder begeleiding van vakdocenten gemaakt wordt, hebben de meeste leerlingen thuis nauwelijks huiswerk. Bovendien is er ruimte voor verdere extra vakbegeleiding, herhalings- of verrijkingsstof aan het einde van elke dag.

“Doordat we de vakken over het jaar spreiden, kunnen we intensiever met vakken en de bijbehorende vaardigheden bezig zijn. Dat is iets dat we al deden, maar we nu met DaltonPlus versterken”. Zo had de onderbouw al aparte onderbouwlestijden. In DaltonPlus heeft de school daar voor iedere brugklas een eigen klaslokaal op een aparte onderbouwvleugel aan toegevoegd.

Op de vraag of de school DaltonPlus gaat invoeren in alle leerjaren is het antwoord helder: Koppelaar: “Het is bedoeld om de tweejarige brugperiode te verfijnen. Zodra we na twee jaar het niveau hebben vastgesteld en laten we eerlijk zijn - vaak zien we ook pas in het tweede leerjaar dat leerlingen een enorme sprong in ontwikkeling maken - stappen we over op ons DaltonFlexrooster.’’ Dat rooster, waarin leerlingen 15 Dalton(keuze)lessen hebben waar ze er minimaal zes van moeten kiezen (meer kan altijd) past bij ‘oudere’ leerlingen en de begeleidingsvorm die we daarvoor hebben opgezet. Koppelaar: “Onze bovenbouwteams zijn vanzelfsprekend ook bezig daar verfijningen aan te brengen, want de onderwijsontwikkelingen op de KTW staan nooit stil.’’

Daltonplus is bedoeld voor de eerste twee leerjaren van de mavo/havo- en havo/vwo-leerlingen. Door de strakke begeleiding leren leerlingen waar ze het beste aan moeten werken en hoe ze dat moeten aanpakken. Koppelaar: ”We optimaliseren dat we in twee jaar het hoogst haalbare niveau uit de leerlingen halen. Zodra leerlingen in het derde leerjaar zitten, hebben we de leerlingen toegerust om zelf onder begeleiding keuzes te maken en dan is het DaltonFlexrooster daar het antwoord op.’’

Onderwijs
VWO
MAVO-HAVO
VMBO
ISK
Nieuws
Agenda
Over ons
Locaties
Vakanties
Groep 7 & 8
Contact
Vacatures
Inloggen Magister

Copyright 2020 Stedelijk Dalton Lyceum - design Twin Creations - productie Acadia

Contact | Disclaimer | Privacy |