Nieuws

Algemeen
Opleiding
Sport
Cultuur
Excursies
Smart Lectures 2020

Het Stedelijk Dalton Lyceum is één van de deelnemende scholen aan Smart Lectures op 18 februari 2020

14 februari 2020
Opleiding

Download het programma hier.

DaltonPlus: tweejarige brugklas op de KTW

Tweejarige brugperiode en intensieve begeleiding is noodzakelijk om het best haalbare uit leerlingen te halen

13 februari 2020
Opleiding

Op de locatie Kapteynweg (KTW) van het Stedelijk Dalton Lyceum is de tweejarige brugperiode verder verfijnd.
De Kapteynweg heeft sterk ingezet op een strakke begeleiding om zo - in twee jaar tijd - het beste uit de leerling te halen. Teamleider Jeroen Koppelaar: “Leerlingen zijn allemaal verschillend en ontwikkelen zich allemaal anders. Wat wij zien is dat als we leerlingen veel persoonlijke begeleiding geven en ze daarnaast apart begeleiden in hoe ze dingen moeten aanpakken, de resultaten van leerlingen beter worden. Daarnaast leren we ze skills waarmee ze in de bovenbouw en bij vervolgopleidingen beter toegerust zijn voor succes daar. Omdat we met mavo/havo- en havo/vwo-dakpanklassen werken, kunnen we zo gemakkelijk in twee jaar tijd schakelen tussen deze niveaus”.

Het onderbouwteam heeft niet zomaar iets ontwikkeld. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke ontwikkelingen zoals die van internationale wetenschapper Michael Fullan en publicaties van Benedict Carey.

De persoonlijke begeleiding van leerlingen is in DaltonPlus, waar de school nu 12 weken geleden mee is begonnen, enorm geïntensiveerd. Leerlingen starten elke ochtend met een startmoment waarin de mentor de planning van de dag doorneemt. Er is dagelijks veel aandacht voor plannen en er wordt ook gekeken naar de opdrachten die een leerling heeft gemaakt. In de startmomenten wordt ook aandacht besteed aan sociaal-emotionele vaardigheden en klassenvorming. Daarnaast hebben leerlingen persoonlijke coachgesprekken over de vorderingen. Deze vinden ongeveer elke 3 weken plaats. Bovendien zijn er vaardigheidsblokken, waarin structureel door experts geleerd wordt hoe je zaken als samenvatten, het uitrekenen van zaken, maar ook woordjes leren het beste kunt aanpakken. Leerlingen maken na een basistraining over deze vaardigheden zelf een keuze voor verdieping die past bij hun ontwikkeling. Natuurlijk gecoacht door hun mentor.

Na een helder instructiemoment, gaan de leerlingen in Daltonblokken aan het werk waarbij ze begeleid worden door hun vakdocenten. Waar dat nodig is, kan de docent extra uitleg (verlengde instructie) of begeleiding geven. Doordat het huiswerk op school onder begeleiding van vakdocenten gemaakt wordt, hebben de meeste leerlingen thuis nauwelijks huiswerk. Bovendien is er ruimte voor verdere extra vakbegeleiding, herhalings- of verrijkingsstof aan het einde van elke dag.

“Doordat we de vakken over het jaar spreiden, kunnen we intensiever met vakken en de bijbehorende vaardigheden bezig zijn. Dat is iets dat we al deden, maar we nu met DaltonPlus versterken”. Zo had de onderbouw al aparte onderbouwlestijden. In DaltonPlus heeft de school daar voor iedere brugklas een eigen klaslokaal op een aparte onderbouwvleugel aan toegevoegd.

Op de vraag of de school DaltonPlus gaat invoeren in alle leerjaren is het antwoord helder: Koppelaar: “Het is bedoeld om de tweejarige brugperiode te verfijnen. Zodra we na twee jaar het niveau hebben vastgesteld en laten we eerlijk zijn - vaak zien we ook pas in het tweede leerjaar dat leerlingen een enorme sprong in ontwikkeling maken - stappen we over op ons DaltonFlexrooster.’’ Dat rooster, waarin leerlingen 15 Dalton(keuze)lessen hebben waar ze er minimaal zes van moeten kiezen (meer kan altijd) past bij ‘oudere’ leerlingen en de begeleidingsvorm die we daarvoor hebben opgezet. Koppelaar: “Onze bovenbouwteams zijn vanzelfsprekend ook bezig daar verfijningen aan te brengen, want de onderwijsontwikkelingen op de KTW staan nooit stil.’’

Daltonplus is bedoeld voor de eerste twee leerjaren van de mavo/havo- en havo/vwo-leerlingen. Door de strakke begeleiding leren leerlingen waar ze het beste aan moeten werken en hoe ze dat moeten aanpakken. Koppelaar: ”We optimaliseren dat we in twee jaar het hoogst haalbare niveau uit de leerlingen halen. Zodra leerlingen in het derde leerjaar zitten, hebben we de leerlingen toegerust om zelf onder begeleiding keuzes te maken en dan is het DaltonFlexrooster daar het antwoord op.’’

Valentijn op de KTW

Will you be my Valentine?

13 februari 2020
Algemeen

Wie verras jij op deze dag? LIAVA organiseert weer een romantische dag op de Kapteynweg!

Lasergamen met Sport Xtra

Je doet nog eens iets anders op school!

11 februari 2020
Sport

Op dinsdag 11 februari mochten klas 1 en 2 van Sport Xtra een middagje lasergamen! 

Daarna hebben enkele docenten ook nog even de school onveilig gemaakt :)

Examentraining Kunst 4M - Kunstmuseum Den Haag

Dat is weer wat anders dan in de schoolbanken je examen voorbereiden!

07 februari 2020
Cultuur

In de week van 3 februari zijn de 4M-leerlingen die examen gaan doen in Kunst op examentraining geweest in het Kunstmuseum in Den Haag.

Examentraining Kunst 5H - Noord-Brabants Museum Den Bosch

Wat zie jij in dit schilderij?

07 februari 2020
Cultuur

Ook de leerlingen uit 5H die binnenkort examen zullen doen in het vak Kunst, hebben in de week van 3 februari een buitenschoolse voorbereiding gehad.

Zingen als medicijn

Leonieke presenteert zingend haar profielwerkstuk over de heilzame werking van zingen.

03 februari 2020
Opleiding

Foto: Thymen Stolk

Voor Leonieke Garama, examenleerling van de Overkampweg, is muziek heel belangrijk in haar ontwikkeling geweest. Zingen is haar hobby. Voor haar profielwerkstuk heeft zij onderzoek gedaan naar de heilzame werking van zingen. De presentatie van haar lijvige verslag heeft zij zelfs zingend gedaan, in een bijna volle theaterzaal van de Overkampweg.

Lees het gehele artikel in Dordt Centraal.

 

Derdejaars leerlingen bezoeken Markthal

Leerlingen Economie & Ondernemen doen marktonderzoek

31 januari 2020
Excursies

Vandaag zijn we met 3e jaars leerlingen Economie & Ondernemen naar de Markthal in Rotterdam geweest. Voor het profieldeel “commercieel” hebben leerlingen een onderzoek gedaan naar de verschillende marketinginstrumenten. Ook hebben ze kennis gemaakt met beroepen in de economische sector. Begrippen als marktanalyse, SWOT-analyse, concurrentie analyse etc. kwamen aan de orde. En natuurlijk hebben ze de mogelijkheid gehad om met verkopers in gesprek te gaan.

Hoe gaaf is dit!!

Open dag Kapteynweg weer een succes!

Ben je ook op onze open dag geweest? 

29 januari 2020
Opleiding

Op 29 januari 2020 was de open dag van de Kapteynweg. Het waren weer een gezellige en drukke middag en avond, met veel bezoekers.

 

Eindexamenvoorstelling

Eindexamenvoorstelling 'Hopelijk groeien ze nog'

24 januari 2020
Cultuur

Op woensdag 18 en donderdag 19 maart 2020 spelen de leerlingen van V6 kunstdrama in ons mooie theater hun eigen geschreven eindexamenvoorstelling: Hopelijk groeien ze nog. 

De voorstelling is ontstaan door 'zomergasten' waarin de leerlingen allemaal hun fascinaties (film/tv/boeken/muziek) hebben laten zien. Deze gesprekken zijn een inspiratiebron geweest voor het schrijven van de teksten. Het resultaat is een persoonlijke en soms ontroerende voorstelling waar de leerlingen met hart en ziel aan werken om het publiek een fijne avond te bezorgen. 

 

Onderwijs
VWO
MAVO-HAVO
VMBO
ISK
Nieuws
Agenda
Over ons
Locaties
Vakanties
Leerling
Groep 7 & 8
Ouders
Contact
Organisatie
College van bestuur
Algemeen
Raad van Toezicht
Vacatures
Inloggen Magister

Copyright 2019 Stedelijk Dalton Lyceum - design Twin Creations - productie Acadia

Contact | Disclaimer | Privacy |